DART on Googlen avoimen lähdekoodin ohjelmointikieli, joka toimii verkkosivuilla ja servereissä, ja jolla voi JavaScriptiä paremmin hoitaa suurten verkkosovellusten koodaamisen. DART kielen kehitys aloitettiin 9/2011 ja 1.0-versio kielestä julkistettiin loppuvuodesta -2013. Nyt jo on olemassa lähes valmiit työkalut Chrome selainta varten. Blogger-blogien pitäjiä varten saamme ehkä kiintoisia Gadgetteja sivupalkkeihin ja muuta toiminnallisuutta verkkosivuille.
TÄMÄ blogi sisältää pääosin omia pohdintojani ja muistiinpanoja, eikä se varmaankaan tuo kovinkaan paljon uutta DART-kielen opiskeluun. Materiaali on pääosin KOPIOITU :( Dartlang-sivustoilta, josta kannattaa KÄYDÄ TARKISTAMASSA kielen viimeiset syntaksit.
Näytetään tekstit, joissa on tunniste DartOpiskelu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste DartOpiskelu. Näytä kaikki tekstit

torstai 24. lokakuuta 2013

Just a usual day reading & learning Dart, yesterday was Editor update to build 0.8.5.1_r28990

Seems to have very little errors & notices in code, Editor don´t do analyzing for five minutes or ten anymore.  Code is all borrowed, little blue.  My x_dont_work folder I have put to a "dont analyze" state.  Dart Web Toolkit package was most erraneous... i think.  Stopped using it, but in yaml it was stayed, deleted it now from there also.

2 full posts, 25 items of Polymer discussion, I reqd them again in Discussion group.  Checkin my DailyDart_1 Web pages, 16 pages, G+ takes most time.  Dont start editor now. it makes Windows to stuck.  Something reallo wrong in my Win... I know.  (I have a old version of Java in jre-folder, in dart-program folder)  Screen flashes & it's slow when changing from editor to web-pages.  Really don't want to touch that jre-folder... when it works at least some-way.. so let it be.
PATH-TO-JAWA...  No.. I don't want to touch that neither.. not at least till I know that I can do it in one minute time.  Now instructions for it... is a mess.
     Quite messy... yes, that it has been for a two year.. getting better with little steps & learning more...  And better now record this state of things wwhile this mess still exists.  Soon it may disappear..   Having much work to do in outer world these days... 8 hours a day... at least.. still I work with Dart at least 4  - 6 hours a day.  This is strong...

     Coffee and sandwitches are ready...  If I can take hour in silence.. I might do most of the readings.. so lets get started.  Its dark outside, not anymore -2, now it's +10, WAU!!  So.. go reading.  Co's one of my goals is, to watch how this Dart is getting it's birth.  (got only 10 minutes in silence :)  Yeah, early morning Dart.

Checking from https://code.google.com/p/dart/issues/list     110 Dart issues priority high.
233 language area issues (some have been here a long time..).   Open issues 3312, Critical 10. 37 Milestone M5 issues.  M8 issues 337.. hmmm.

http://dartlangfr.net/dart-cheat-sheet/   http://ondart.me/web_programming.md?utm_source=dartweekly&utm_medium=email   Dart education course.
https://github.com/dart-lang  https://twitter.com/dart_lang   
http://api.dartlang.org/docs/bleeding_edge/  Api reference, bleeding edge.  Observe now..

Dart news & Updates, presentations, Coockbook, tutorials,  quick check..

https://plus.google.com/communities/114566943291919232850 dartisans G+
https://plus.google.com/+dartlang/posts  Dart G+
Got new samples!  Gilad Bracha in Melbourne... aso.
** Image filters in Canvas
** A simple WebSockets example
** HTML5 Drag and Drop
** Files API

5 Dart discussion groups...   Backup this post again to Springpad..  More coffee...
8 & 7 items waiting to read in Misc & web_ui discussion...
Too much disturbance... going to coffee, and my own twitter &  G+...

To be continued... today.
Heavy day, full of other works.. only 21.30 I have time ro read some discussion.. no time for editor & packages study today.. and my dawo-package..  ou nou..
http://stackoverflow.com/questions/tagged/dart reading this and polymer about every day...
Readed two latest posts... Dart.exe is virus lol. & Cannot use point class...

Discussions ask me again load a new version of program.. why?
So it was this day.. quite bad... about 70 items not-readed in discussions...
And maybe next monday I can read them...   :(
.

sunnuntai 30. kesäkuuta 2013

Tämä blogi ja DART-opintojeni edistyminen. DART M5 vaihe. Linkkejä.

Tämän blogin tarkoitus siis on vain dokumentoida Dart-kielen syntyvaiheet ja oma oppimiseni. Tällä ei ehkä ole paljon annettavaa kielen opiskelijalle.  Kun 1.0 versio tulee, ei taida olla enään mitään syytä ylläpitää tätä.. kai..

DART linkkejä:
https://github.com/jpedrosa/reluzir/blob/master/learn_dart_in_15_minutes/learn_dart_in_15_minutes.dart   Hieno DART-ohjelma joka käy läpi ominaisuuksia ja rakenteita.

http://www.dartlang.org/docs/tutorials/indexeddb/   Upea esitys DART Indexed-DB aiheesta.  Hienot kuvat, todella havainnollinen esitys.

STREAMS  ja  EVENTS  ovat aika keskeinen aihe DART-kielessä.  Opiskeluni keskittyy Web-UI:n lisksi aika paljon siihen.  Missä vaiheessa olen?  Ehkä voisi sanoa, että.. 80%,  se on hyvin varovainen arvio... Käytännön ohjelmointitaitoni on varsin alkeellinen, teoriatietoa ja muistitietoa sensijaan on...  niiden yhdistäminen käytäntöön on sitten eri asia.
http://www.dartlang.org/slides/2013/06/dart-streams-are-the-future.pdf  diasarja,
Asynchronous programming in Dart, Streams are The future.

http://dartlangfr.net/dart-cheat-sheet/   DART-lunttilappu.  Olisi syytä tehdä itselleen tällainen nelipalstainen, printattava, missä olisi tärkeimmät rakenteet.  Aloin jo tekemään sitä kynällä...


DART EDITORI:   Editorissa on syytä tarkkailla oikeaa alakulmaa:  Tämä, "Building Workspace" vaihe voi joskus kestää aika kauan.  Hakemistoissa voi määritellä: "Älä analysoi", jolloinka editorilla voi työskennellä paremmin jonkun muun koodin kimpussa.  Äkkinäinen voi muuten tuskastua DART:in toimimattomuuteen.  Edellinen uudistus teki DART-editorista huikean nopean,  se oli tämä  M5 vaihe.  Todella upeata.

Asiat rullaavat vakaasti eteenpäin; Uuutta materiaalia tulee viikoittain huikeat määrät ja kysymykset StackOverflowssa lisääntyvät.    Koskahan  1.0 versio tulee, ja millaiset uudet apuvälineet siinä on mukana?   Jännän äärellä ollaan.
.

perjantai 22. maaliskuuta 2013

Täydellinen paketti Dart kielen opiskeluun.

Tämä on hieno paketti Dartin itsenäiseen opiskeluun;  järjestelmällisesti alusta alkaen, kurssimuotoinen linkkeineen ja oppiaineineen.  Esimerkit GitHubissa.
Kurssi perustuu kirjaan Dart Up_And Running.

http://ondart.me/web_programming.md

Dzenan Ridjanovic has updated his self-paced resources for learning web programming with Dart to milestone 3. This list of resources and learning guide is useful for anyone wanting to start out web programming.

keskiviikko 20. kesäkuuta 2012

Kuinka seuraan Googlen uuden, verkossa toimivan DART-ohjelmointikielen syntyä ja kehitystä.

Uuden ohjelmointikielen synty on harvinainen tapahtuma.  Vielä harvinaisempaa on, että osuu paikalle kielen syntyhetkellä, ja saa tilaisuuden seurata kielen kehittymistä alusta alkaen.

Sattumalta ajoitin paluuni ohjelmoinnin pariin juuri DART-kielen ensimmäisen julkistamisen hetkelle,  syksyllä 2011.  Päätin oitis, että seuraan tiiviisti sen kehitysprosessin kaikkia vaiheita, jotta näen, että kuinka tämä homma oikein tehdään, miten eri työkalut kehittyvät ja muutenkin vahvistan omaa osaamistani ohjelmoinnin alueella. 
     Urakka taitaa olla suurempi, kuin ensin ajattelin, ja se häiritsee ehkä varsinaista DART-kielen opiskeluani.  Tähän liittyvien sivujen lukeminen ei ole välttämätöntä varsinaiselle DART-kielen opiskelulle.

Mutta jos olet Ihan Oikea Nörtti, niin tässä aiheeseen liittyvät linkit:

Näistä voi tilata RSS syötteet, jos TODELLA haluaa seurata aihetta  :)
Bugilistat / Issues.    http://code.google.com/p/dart/issues/list
Bugit, joita haluaa seurata, voi tähdittää, jolloin muutoksista voi ilmoittaa.

Committed Changes
http://code.google.com/p/dart/source/list


General Dart Discussion  DART keskustelu kielen syntaksista, ongelmista ja käytöstä: 
https://groups.google.com/a/dartlang.org/group/misc/topics

Tähän ryhmään kannattaa liittyä, jolloin saa keskustelut sähköpostiin n. 25 ryhmissä.
Kiintoisat keskustelunaiheet voi tähdittää.  Ryhmää voi lukea liittymättä siihen.



Tavalliselle kielen opiskelijalla sopii paremmin:

DartLang    http://www.dartlang.org/
ja uutiset:   http://news.dartlang.org/

Aloittelijalle sopivin sivu opiskeltavaksi on luultavasti:
http://www.dartlang.org/docs/language-tour/

Ja Blogi http://c.dart-examples.com/home   on hyvin havainnollinen, ja sen kautta on myös mahdollisuus suorittaa kielen koodi klikkaamalla TRY-Dartlang-sivustolla.
http://try.dartlang.org/
= Käynnistyskuvake Try-Dartlang-sivuston vasemmassa yläkulmassa.

Oma artikkelini aiheesta tässä blogissa...
http://etdart.blogspot.fi/2012/06/kuinka-opiskelen-googlen-uutta-verkossa.html

Päivitän tätä artikkelia vielä tarpeen mukaan. 
.

sunnuntai 17. kesäkuuta 2012

Hieno DART-Examples blogi. Hyviä DART esimerkkejä.

Brandon Donnelson on tehnyt erinomaisen ja havainnollisen blogin.  Tässä kopio siitä Google+:aan kirjoittamastani jaosta.  Jos olisin puoli vuotta sitten saanut tällaista kamaa ja säännöllisen verkkoyhteyden, niin minähän jo osaisin DARTia.  Ehkä.

http://c.dart-examples.com/home 




Dart-Examples blogi.  Rakenteista verkko-ohjelmointia. #Ohjelmointi 
Brandon Donnelson on yhdistänyt oivalla tavalla tekstiinsä kielen syntaksit ja havainnolliset esimerkit; tuloksena on selkeälukuisia blogikirjoituksia, joiden avulla aloittelijankin on helppo perehtyä DART-kieleen.  Blogi Dart-examples näyttää laajenevan vauhdilla, ja olen todella tyytyväinen sen sisältöön, ja siihen, että vihdoin osuin löytämään tämän blogin. Kaikkea en ole ehtinyt edes vielä lukea.  
     Editorin asettelu sisennyksineen ja väreineen tekee lukemisen erityisen hauskaksi.  Ruudulla on myös tämä TRY -linkki, jonka avulla koodia voi käydä kokeilemassa käytännössä.  
     Dartlang on erinomainen sivusto, mutta tätä Donnelsonin blogia on vaikea sivuuttaa, kun esim. valitaan oppimateriaalia DART-kielen kurssille tai itseopiskeluun.  
.

maanantai 26. maaliskuuta 2012

Jatkan DART-kielen opiskeluani samalla kun tämä kieli kehittyy

Nyt aloittaessani tätä jaksoa on aineistona DartLang.spec  0.08, juuri ilmestynyt, kahden kuukauden odotuksen jälkeen,  0.07 Speksi jää siis unhoon.  Aloitan 25.3.2012.  Tavoiteaika 20 pv.
http://news.dartlang.org/2012/03/dart-language-spec-update-to-008.html

Diasarja tuovat  näkemystä vähän eri kantilta, kielestä saa nopean yleiskäsityksen näiden avulla.
http://www.manning.com/buckett/DiA_meap_ch01.pdf 
http://www.dartlang.org/samples/   Ja erityisesti swarm, Newsreader application.


Toteutumisaste, aineistot  ja aikataulu

  • 61 %   spec 0.08,  Diasarjat,  SwarmApp ensimmäinen laajempi ohjelma, analysointi  26.3.
  • 62 %    http://www.infoq.com/articles/google-dart  Laajentaa näkemystä...
  •              The Essence of Google Dart: Building Applications, Snapshots, Isolates      28.3.
  • 63 %    Building a client / server Dart App – Part 1 – server side.
  •              Building a client / server Dart App – Part 2 – client (browser) side.             31.3.
  •               From.  http://dartwatch.com/index.php/blog/  
  • 64 %     Sähköpostilla tulevien keskustelujen aiheet ovat siirtyneet välillä työkalujen puolelle.
  •               Muita kiinnostavia keskusteluja: 
  •               Uusi editori;  5845,  Keskustelu;  Fields in interface definitions * 
  •               Type annotation for Function parameters   Keskustelu...
  • 65 %      Seth Ladds Blog !!  Fine articles, This, Future, Classes...                               1.4. 
  • 66 %     http://www.dartlang.org/language-tour/   Nyt jo 30 ruudullista !!                     3.4.
  •               Tärkeimmät DART:in ominaisuudet selkeästi esitettynä.  Ja lisää tulossa :)
  • 67 %      http://active.tutsplus.com/articles/explanatory/what-is-dart-and-why-should-you-care/
  •                = Selventää maallikon ymmärrettäväksi monia DART-käsitteitä.  
  •                http://www.dartlang.org/articles/puzzlers/index.html    ym. ym.                    6.4.
  • 68 %       Paljon paljon aineistoa käyty läpi...  mm. diasarja:  
  • http://www.dartlang.org/slides/2011/10/rivieradev/dart-a-new-programming-language-for-structured-web-programming-presentation.pdf   .. äsentää asioita hyvin...                  11.4. 
  • 69 %        http://stackoverflow.com/questions/tagged/dart   
  •                  62 DART-aiheista kysymystä.. käydäänpäs ne läpi...
  • 70 %     Tämän jakson lopuksi pitäisi pystyä pitämään tunnin luento aiheesta 
  •               diasarjan tukemana.

  •                Tässä aika mukava blogikirjoitus; Dart alkaa olla tuottava:
  •                http://suretalent.blogspot.com/2012/04/dart-language-in-javascript-and-delphi.html
  •                
  •   Nyt on julistettava tämä opintosarja päättyneeksi, vaikka en vielä pystykkään omaa diasarjaa tekemään.  ehkä pystyn kommentoimaan olemassaolevia esityksiä...  Mitään varsinaista hienoa luentoa tai postausta ei tähän nyt voi linkittää, tasaista edistymistä on ollut.              25.4.2012


Tavoitetaso...  suunnilleen Huhtikuun puoleenväliin...
.

keskiviikko 4. tammikuuta 2012

Dart opiskelun jakso 3. uutta materiaalia.

Aoitetaanpas siis tästä erinomaisesta artikkelista, joka auttaa myös asiaa opiskelevaa hahmottamaan eri asioiden tärkeyttä tässä kielessä.
http://www.grobmeier.de/10-reasons-why-dart-is-cooler-than-javascript-03012012.html

Muuna materiaalina taas päivittäinen Dart-keskustelu ja uudet blogitekstit.
Uusia speksejä kielestä ja versioita editorista odotellaan.  Toiveissa olisi saada nämä uudet palikat asennusvalmiina; jolloin Windowsin install- toiminto voisi hoitaa ne.

http://synonym.dartlang.org/  Ja lopuksi sitten tämä vertailu:
JavaScript - Dart synonyymi.   Ollaanko nyt todella tässä.??                 50%    31.1.
Editori versio build 3331, langSpec v0.07                                            48%    21.1.
Dart Box2D port, editorista 3101 versio ja Dart Weekly uutiskirje.     46%     12.1.
Windows sai dart-sdk:n    Asennus, ohjeet, tutustuminen, Blogit           44%
http://www.dartosphere.org/    Hieno, paljon koodia sisältävä Blogi   43%
Erinomainen Dart hangout 6.1. ja lukuisia hienoja artikkeleita.
4.1.2012  aloitetaan taas:   Lähdetään liikkeelle tilanteesta noin.          41%


http://topsy.com/s?q=%23dartlang    Topsy / Dartlang haku on myös hieno.
Tavoitetaso on tarkoitus saavuttaa noin   15.1. mennessä      50 %
Tarkoituksena käydä Dart kieleen liittyvä materiaali läpi tuo prosenttiosuus ja vasta myöhemmässä vaiheessa paneutua ns. oppimistuloksiin.

lauantai 19. marraskuuta 2011

Dart-opiskelun kaava, etapit ja aikataulu Osa 2 / 5

Tämä vaihe kesti lähes kuukauden, ja nyt on päästy 40% tavoitteesta.  22.12.2011

Seuraavaksi täytyy perehtyä tarkemmin lukemattomiin Dart-kielessä esiin tulleisiin käsitteisiin.
Nyt on käyty läpi ehkä 20% aiotusta materiaalista ja jatketaan kohti 40%:a.
DartLang Spec 0.05 Pohjana.  Tämä jakso alkoi Editorin laajamittaisella käytöllä ja päättyi uusiin julkistuksiin, DartLang 0.06, Editori 2380 ja http://api.dartlang.org/  DartLang Api-reference.

Työvälineinä dart-Editori, Esimerkki-ohjelmat, PDF-LangSpec ym.
Editorin käyttö ja kokeilut ovat keskeisellä sijalla.  syötteenlukijan aineistoa n. 300 /vrk.
Dart-Google-ryhmän keskusteluja 2 sähköpostia / vrk.

Käsitteet, joista haetaan selventävää tietoa ja näkemystä: 
Functions, Classes

Isolates, Generics, Interfaces
Library, Include, Import, Script
Lists, Maps

Try, This, Getters, setters, Methods

Expressions, Constants, Null, Boolean, Strings...
Types, Type test, Void
Assert, Break, Cpont, Label, Return, Message, Spawning, Throw....

Editorin kanssa vahvaa työskentelyä ja ohjelmien tutkimista.
Joulupäivinä ehkä pientä hiljentymistä.  
40 % Clock.dart kruunaa tämän jakson                                                22.12.
38 % Tsekataan sinnikkäästi verkosta kaikki termit, joita ei ymmärretä.
37 %  DartLangSpec 0.06  Siitä oli syytä tehdä siisti tekstivedos Libre-Officeen.
      - Väreillä ja korostuksilla tärkeät, kerrattavat ja vaikeat kohdat          18.12.
35 % Editoriharjoituksia ja varsinkin SWARM malli-ohjelma opettavat  11.12.
Verkko-ongelmat ja muut vastaavat sotkevat aikataulua lähes 4 pv edestä.
34%  Keskusteluja on välillä luettava Wikipediaan tukeutuen                   4.12.
30%  Seth Ladd'sd Blog, tavalliset keskustelut ja DartProject Updates.  30.11.
29 % Verkon toimimattomuus vei terän omien ohjelmien kirjoittamiselta.  Yritän etsiä GitHub sivustolta Dart-ohjelmia, joita voisi analysoida.....  Postit kaikki luettu ajantasalle.
28 %  Methods Cascading on hieno uutuus ja varmasti vakiintuu.
   Delicious (yleistä ohjelmoinnista)  ja G+ tuottivat monta hienoa linkkiä
25 %   Dart Library reference Corelib, ~ 30 classes and interfaces
130 keskustelua kertyi 23-25.11 loman aikana, hieman kirittävää..           26.11.
Esimerkki-ohjelmat:  DartClock,
21%  Tavoitetaso Saavutettu     Tästä jatketaan.                                   19.11.2011  

http://blog.sethladd.com/2011/11/why-dart-excites-me.html  Täältä löytyy erityisen hyvä kansantajuinen selitys; Miksi Dart?    Ja myös hyvä ja lyhyt runko opiskeluaineistosta.

torstai 17. marraskuuta 2011

Ongelmia ja pohtimisia DART-kielessä ja sen käytännön opiskelussa

Olisi pitänyt rakentaan Editorin kirjasto Julkinen kansion alaisuuteen, missä minulla on kaikki tiedostot.  Mutta siellähän se taitaa ollakin... miksi sitten se lykkää tiedostoja omalle hakemistolleni?
Editorissa on kyllä vielä paljon hämärää, toivon, että lisää materiaalia tulee pian.

Tilasin syötteenlukijaan kaiken mahdollisen, DART ja DART-BLOG kansioihin.  Todella hyödyllistä tavaraa, eritoten ihmisten blogeista. Dart-kirjoittajia on nyt paljon.

Jaan Google+ :ssa muutamia artikkeleita, 4 ihmistä taitaa siellä olla....  Mutta aineisto, minkä sinne pystyy jakamaan, on aika hienoa.  Tervetuloa mukaan.

sunnuntai 6. marraskuuta 2011

Dart-opiskelun kaava, etapit ja aikataulu Osa 1 / 5

Tavoitteena omaksua muutamassa kuukaudessa riittävät taidot yksinkertaisten ohjelmien tekemiseen ja monimutkaisimpien, toisten tekemien ohjelmien säätelyyn ja muokkaamiseen.
90%  tavoitetaso tammikuun 2012 lopussa.
60% Tavoitetaso v. 2011 loppuun mennessä.


20% Oppimäärästä luettu 18.11.2011     Editori, PDF-ohjeet ja Wiki työvälineinä.
19% Syötteenlukijaan ~100 / pv, Editori testejä, luopuminen muista lukemisista.
17% DartLanSpec 0.05, Keskusteluja, Editorin tiedostoja.  { ja ; keskustelua!     16.11.
15% Gilad Bracha, Stanford-luento verkosta, 1.22 min.   Paljon keskusteluja luettu   15.11.
13% Isolates,Factories,Super,This,Static,Dynamic,Void,Abstracrt,Class,Methods,Spawn,Throw ym.
11%  Koostan leikekirjan DartLangSpec:stä, kootut kompastuskivet  7.11  Lisäksi kopioin KOKO TEKSTIN Libre-Office tiedostoon, 49 sivua tiheää asiaa. Laitan värikorostuksia...
10 %  CodeSamples http://www.dartlang.org/samples/index.html
09
08  DartLangSpec 0.04                                                                                 6.11.2011
07  Dart Editor, ohjelmakokeiluja
06  DartLangSpec 0.03
05 Muiden blogien seuraamista
04 Kaikki mahdolliset linkit omaan Blogiin, samoin Twitter
03 Keskustelualueiden tilaaminen, säännöllinen lukeminen
02 Blogin perustaminen työkaluksi ja muistilapuksi.  EtDart.Blogspot.com   12.10
01 Kielen julkistus, kiinnostuminen, sivustojen lukemista
.

lauantai 29. lokakuuta 2011

Dart-kielen opiskeluni on nyt päässyt todella vauhtiin

Olen saanut Dart-Editorin, jonka mukana tuli valtava määrä koodia, siinä riittää työtä, kun aion käydä ne kaikki läpi ainakin kursorisesti.  Dart Program language specification;  Draft version 0.03  on myös lukemistossa.  Ja samalla käyn läpi nykyisiä verkkosivuja ja etsin uusia, sekä kelaan Twitteriä.

Voisin arvella opintojeni olevan nyt 7% vaiheessa, jos tuo luku nyt mitään kertoo.  Tavoitteeksi voisin ottaa pääseväni vuodenvaihteessa 60% tilanteeseen.  Olen tottunut monimutkaisia asioita opiskelemaan tiiliskivikirjojen avulla, joten tämä tietokoneella opiskelu on erilaista.  Laaja "COMPLETE QUIDE TO" olisi kätevä.
     Missä vaiheessa sitten Dart tuotteena on valmis, niin siitä ei ole tietoa.  Jo nyt Dart kääntää oman koodinsa Java-Scriptiksi, joka toimii missä tahansa selaimessa, jonka ei siis tarvitse tietää mitään Dart-koodista.  Tässä mielessä se on siis jo täysin toimiva tuote, vaikkei sitä kai virallisesti ole vielä julkaistu.  (?)

Dartin opiskelu joka tapauksessa voittaa kirkkaasti verkkopelit ja kuvien pyörittelyn kiinnostavuudessa.  Dart sopii askarteluksi myös nuorelle nörtille, joka aikoo menestyä it-maailmassa.

sunnuntai 23. lokakuuta 2011

Aloittelijan mietteitä Dart-kielen opiskelusta ja kehittymisestä.

Kun itselläni ei ole kokemusta Java-  eikä Java-Script kielistä, niin heittäytyminen tähän Dart-projektiin tuntuu vähän hassulta.  Mutta kun juuri päättyi puolivuotinen kova verkko-projekti, niin nyt pitäisi olla aikaa.  Luotan aikaisempaan ohjelmointi-kokemukseeni ja ennenkaikkea malttiini.  Etenen hitaasti ja varmasti.  Minulla ei ole minkäänlaista tarvetta kirjoittaa mitään, ennenkuin hallitsen perusasiat riittävän hyvin.
     Mieleeni tosin on jo tullut hyvin voimakkaana idea siitä, millaisen ohjelman haluaisin tehdä.  Mutta pitää tietenkin tarkistaa verkosta, ettei sellaista vaan ole jo tehty.  Ja voin hyvinkin päätyä myös siihen, että tulen käyttämään (vähäistä ?) kielitaitoani ainoastaan siihen, että teen vain pieniä piristeitä verkkosivulle.  DartLang, ohjelmointikieli siis ei ole vielä pitkiin aikoihin valmis työkalu, joten asialla ei ole minkäänlainen kiire.  On myös aika mukavaa, että voi olla jossakin asiassa mukana ihan sen alusta alkaen.

     Opiskeluani hidastaa tällä hetkellä myös pahasti se, että en varmaan ole löytänyt kaikkia asiaan liittyviä sivustoja, kirjastoja, lähteitä...   Joudun siis lukemaan paljon materiaalia, mistä en oikeastaan vielä ymmärrä paljoakaan.  Joka tapauksessa on hyvin virkistävää pitkästä aikaa olla tilanteessa, jossa 4-5 tuntia päivässä opiskelee itselleen uutta asiaa.  Kieli, sen rakenteet ja koko tuo maailma on hiljalleen syöpymässä mieleeni.  Yritän Blogiin laittaa tärkeimmät kirjanmerkkini ja löytämäni blogit.

Myös Googlen asiantuntijaryhmä, joka kehittää tätä uutta VERKOSSA TOIMIVAA ohjelmointikieltä, etenee hitaasti ja varmasti.  http://www.dartlang.org/support/index.html sivustolla käydään tiivistä keskustelua kielen kehittämisestä.  Vaikuttaa siltä, että tämä keskustelu todellakin vaikuttaa tämän kielen kehittymiseen.  Asiantuntijat vastaavat siellä nopeasti ja fiksusti keskustelijoiden kysymyksiin.

Muut firmat, Oracle, Microsoft... yms.  eivät varmaankaan vapaaehtoisesti avusta Googlen ohjelmointikieltä, mutta ennenpitkää kumminkin nämä ohjelmat tulevat saamaan lisä-osia, joilla ne pystyvät toimimaan kaikissa selaimissa... luulisin.

Ja 18.10 Siis julkaistiin tämä:  http://www.dartlang.org/docs/spec/dartLangSpec.pdf
Siinäpä niitä määrittelyjä ja opiskelua on... Draft version 0.03   :)
Kyllä nyt riittää lukemista!